Doszedłeś do V lekcji, tutaj zaprezentuję Ci zmienne i wytłumaczę dokładnie kod. Jest to bardzo ważna lekcja, bez której tak naprawdę nie da się nauczyć programowania. Dlatego cała lekcja będzie poświęcona właśnie zmiennym, postaram się wytłumaczyć wszystko tak, byś przechodząc do lekcji VI umiał już się nimi posługiwać.
Początek zmiennych
Najpierw zaprezentuję kod, a następnie wytłumaczę go dokładnie. Ważne jest byś umiał pisać programy ze zmiennymi.
TextWindow.Write("Podaj imię: ")
zmienna = TextWindow.Read()
TextWindow.WriteLine("Witaj " + zmienna)
Efekt tego kodu będzie taki:
Kliknij by powiększyć. Maszyna już wie kim jestem
Teraz czas na wytłumaczenie kodu źródłowego.
- Pierwsza linijka to jest tekst prosząca o podanie imienia,
- Teraz czas na zmienną. Nadajemy nazwę zmiennej, czyli w tym przypadku to po prostu zmienna, następnie znak równość i wywołujemy wiersz poleceń, zamiast słowa write, czyli napisz, dajemy read, czyli wczytaj, na samym końcu dwa nawiasy symbolizujące mniej więcej to, że wtedy nastąpi wczytanie zmiennej. Czyli w takim przypadku można to wytłumaczyć: imię = WierszPoleceń.Wczytaj().
- I teraz to co jest ważne, wywołujemy normalnie tekst, ale w nawiasie w cudzysłowie jest to co wpiszemy, następnie znak plusa + i nazwa zmiennej. Czyli tłumacząc na nasz ("Wyświetl to co tutaj jest napisane" + zmienna)
Jeżeli przeanalizujesz ten kod z moim wytłumaczeniem, to zobaczysz, że to bardzo proste. Naprawdę polecam przeczytać to z dwa lub trzy razy.
Zasady
- Nie można używać słów kluczowych, czyli komend Basic'a
- Można używać liter, liczb i podkreślenia,
- Zmienna powinna zaczynać się od litery,
- Nie korzystać z liter z "cypelkiem", np. ą, ć.
- Warto by nazwa była prosta, ale informująca co to za zmienna, np. wiek.
Korzystanie z liczb
Pomyśl teraz jak korzystać z liczb za pomocą zmiennych. Można użyć liczby np. jako wieku, ale czy to wszystko? Nie. Spróbujemy wykorzystać liczby do działań matematycznych. To pozwoli nam już w niedalekiej przyszłości stworzyć rozbudowane programy, które tak naprawdę królują wśród podstaw programowania. Zrobimy to bez wysiłku...
Działania matematyczne zapisujemy normalnie, czyli + czy też *. Ale tak jak człowiek, maszyna najpierw pomyśli, czyli przeliczy, a dopiero później wyświetli wynik. To oznacza, że trzeba mieć razem trzy zmienne, liczba 1, liczba 2, oraz liczba 3 będąca wynikiem. Na przykładzie dodawania, mamy dwa składniki i na końcu wynik czyli sumę. Przykład: 2 + 2 = ? - nie podajesz z góry wyniku, najpierw analizujesz działanie (bo nie wiesz z góry czy to dodawanie czy odejmowanie, po znaku się orientujesz), przeliczasz, a potem mówisz, że to 4. Te obliczenie robisz w ciągu sekundy, a nawet mniej. Lecz tak samo musi zostać pokierowany komputer. Zastanów się jak to zrobić.
Najprościej to użyć właśnie tych trzech zmiennych:
Teraz zamiast dwóch sztywnych zmiennych, wpiszmy je, czyli zrobimy program do obliczania sumy dwóch składników.
Działania matematyczne zapisujemy normalnie, czyli + czy też *. Ale tak jak człowiek, maszyna najpierw pomyśli, czyli przeliczy, a dopiero później wyświetli wynik. To oznacza, że trzeba mieć razem trzy zmienne, liczba 1, liczba 2, oraz liczba 3 będąca wynikiem. Na przykładzie dodawania, mamy dwa składniki i na końcu wynik czyli sumę. Przykład: 2 + 2 = ? - nie podajesz z góry wyniku, najpierw analizujesz działanie (bo nie wiesz z góry czy to dodawanie czy odejmowanie, po znaku się orientujesz), przeliczasz, a potem mówisz, że to 4. Te obliczenie robisz w ciągu sekundy, a nawet mniej. Lecz tak samo musi zostać pokierowany komputer. Zastanów się jak to zrobić.
Najprościej to użyć właśnie tych trzech zmiennych:
liczba1 = 5Jaki będzie efekt? Komputer wyświetli, że to "9". Co na powyższym przykładzie zauważyłeś? Zmienne zostały z góry ustawione, tak na sztywno potocznie mówiąc. Następnie wynik to działanie na tych dwóch zmiennych. Na samym końcu wyświetlono zmienną liczba3, która jest wynikiem.
liczba2 = 4
liczba3 = liczba1 + liczba2
TextWindow.WriteLine(liczba3)
Teraz zamiast dwóch sztywnych zmiennych, wpiszmy je, czyli zrobimy program do obliczania sumy dwóch składników.
liczba1 = TextWindow.Read()Oczywiście możemy to upiększyć jakimś tekstem, więc dodajmy zwykłą informację co trzeba zrobić.
liczba2 = TextWindow.Read()
liczba3 = liczba1 + liczba2
TextWindow.WriteLine(liczba3)
TextWindow.Title = "Program do obliczania sumy"
TextWindow.WriteLine("Podaj pierwszy składnik: ")
liczba1 = TextWindow.Read()
TextWindow.WriteLine("Podaj drugi składnik: ")
liczba2 = TextWindow.Read()
liczba3 = liczba1 + liczba2
TextWindow.WriteLine("Sumą działania " + liczba1 + " + " + liczba2 + " jest " + liczba3)
Efekt jest następujący:
Kliknij by powiększyć. Proste, ale skuteczne
Oczywiście ten program jest bardzo prosty, gdyż oprócz dodawania dwóch składników nie potrafi niczego innego. W niedalekiej przyszłości zrobimy prawdziwy kalkulator, podamy ile liczb chcemy np. dodać do siebie, wybór działania itp. Ale to w przyszłości. Teraz zrobimy przelicznik walutowy.
Jeżeli dolar kosztuje 3,25zł na dzień 19 września 2014 roku to jak obliczyć ile kosztują 783 dolary?
TextWindow.Title = "Program walutowy"
TextWindow.WriteLine("Ile chcesz kupić dolarów? ")
liczba1 = TextWindow.Read()
liczba2 = 3.25
liczba3 = liczba1 * liczba2
TextWindow.WriteLine("Wyniesie Cię to " + liczba3 + " zł")
Bardzo prosty program, a jak skuteczny :)
Kliknij by powiększyć
Teraz klasyczny program, który jest przytaczany we wszystkich kursach do każdego języka. Przelicznik temperatury. Więc zrobimy by przeliczano nam Fahrenheita na Celsjusza. Jak to zrobisz?
Przedstawiam nową operację:
TextWindow.ReadNumber()Jak łatwo się domyślić, wczyta tylko wartość będącą liczbą. Więc już nie da się oszukać komputera, by przeliczał nam literki na liczby.
Aby wykonać program, trzeba znać wzór przeliczający nam jedną temperaturę na drugą. Jest on następujący:
°C = 5 (°F - 32) 9
Przepraszam, że °C nie jest na równym poziomie z kreską ułamkową, Blogger nie ma takiej możliwości. Ale chyba każdy rozumie o co chodzi.
Więc wzór dla komputera będzie mniej więcej taki sam, jak wiesz nie da się zapisać ułamków w kodzie, więc będzie lekka zmiana:
celsjusz = 5 * (fahr - 32) / 9
Zwróć uwagę, że jest nawias, ma być ponieważ działa fahr - 32 musi być wykonane jako pierwsze, bez niego by było najpierw mnożenie.
Więc jeżeli znasz wzór i zmienne wykonaj to zadanie.
TextWindow.Write("Podaj temperaturę w Fahrenheita: ")
fahr = TextWindow.ReadNumber()
celsiusz = 5 * (fahr - 32) / 9
TextWindow.WriteLine("Temperatura w Celsjusza: " + celsiusz)
Tak więc zmienne opanowałeś, bądź opanowałaś w całości. Następna lekcja będzie poświęcona warunkom, przykład: Jeżeli pada deszcz, weź parasol, jeżeli świeci słońce, nie bierz parasola. Tak więc serdecznie zapraszam do kolejnej części!
Spodobało Ci się? Kliknij w reklamę lub do mnie napisz!
0 komentarze:
Prześlij komentarz
Witaj na mrafpl.blogspot.com. Zachęcam Cię do śledzenia najnowszych treści na temat gier Wargaming.net!