Wygląd i wprowadzenie do zmiennych

by 9/17/2014 1 komentarze
Czas na część IV. Dowiesz się tutaj jak zmienić dodatkowe parametry wyglądu całego wiersza poleceń oraz wprowadzę Cię do zmiennych. Lecz same zmienne będą opisane w lekcji V. Jak widzisz, kurs toczy się bardzo powoli. Sam wiem jak to jest gdy wszystko zostanie podane w ciągu małej chwili, więc wolę zaczynać od podstaw i kroczek po kroczku wprowadzać Cię do świata programowania. Zaczynajmy!

Korzystając już ze Small Basic'a widzimy wstążkę. Ona zaś nam podpowiada co możemy wpisać. Będąc w szkole wiesz, że na początku nauczyciel podaje temat lekcji, a następnie ją wykłada. My w poprzedniej części za pomocą WriteLine pisaliśmy co lubimy jeść, a czego już nie. Jak w prosty sposób stworzyć tytuł? Możemy za pomocą TextWindow.Write... Ale to tak jakbyśmy chcieli zapisać temat bez tematu w zeszycie. Wykorzystajmy do tego polecenie Title.

TextWindow.Title = "Lista jedzenia"

Poprzednio pisałeś ("Tekst"), a teraz po znaku = dajesz w cudzysłowie tytuł. Wiem, może troszkę się to mylić, lecz to przyrównanie, tytuł ma być równy temu co wpiszesz. Tak najlepiej to sobie tłumaczyć. Jaki i gdzie jest efekt? Zobacz poniżej:

Kliknij by powiększyć: Nazwa okna to tytuł

Po tym normalnie wpisujesz resztę kodu, np. Właśnie listę czego lubisz, a czego nie.

By jednak urozmaicić wygląd tak brzydkiego okna jakim jest konsola, zapoznam Cię jeszcze z jedną komendą tła.

TextWindow.BackgroundColor = "kolor"

To daje tło za tekstem, a komenda na zmianę czcionki jaka była?

TextWindow.ForegroundColor = "kolor"

Pamiętaj, że komenda działa, aż do momentu jej zmiany, czyli jeżeli dasz kolor np. czerwony dla tekstu, to wtedy do końca tak będzie. Więc aby zmienić kolor ponownie, musisz na nowo wprowadzić komendę zmiany koloru. Czyli Kolor czerwony > Tekst, Tekst, Tekst > Kolor zielony > Tekst, Tekst, Tekst.

Zadanie dla Ciebie - osiągnij taki efekt jak poniżej:

Kliknij by powiększyć. Osiągnij taki efekt

Kolory można wprowadzić w formie angielskiej, np. red, white i tak dalej, lub w formie szesnastkowej, np. #fffffff. Podaję podstawową listę kolorów w języku angielskim:

  • biały – white
  • czarny – black
  • żółty – yellow
  • różowy – pink
  • brązowy – brown
  • czerwony – red
  • niebieski – blue
  • zielony – green
  • pomarańczowy – orange
  • fioletowy – violet
  • purpurowy – purple
  • szary – grey
  • złoty – golden
  • srebrny – silver
  • rubinowy – ruby
By zrobić kolor ciemny, dodaj słowo dark np. darkred.

Przerwy


Dobrze, teraz dodamy przerwy do naszego kodu. Czyli by program wykonał czynność, będziemy musieli wcisnąć jakiś klawisz. 

TextWindow.Pause()

Prawda, że to bardzo prosty kod? Sprawia on, że wykonywana jest pauza, czyli przerwa. Czyli jest przerwa, wciskamy klawisz, a następnie wykonywana jest dalsza część kodu. To co widać na końcu, czyli komunikat Wciśnij by kontynuować, będzie w środku programu.

Przetestuj ową komendę, czyli dodaj te polecenie w kodzie przed listą tego czego nie lubisz. Efekt powinien być taki:

Kliknij by powiększyć. Dodałem dodatkowy kolor


Zadanie: Zrób listę przyjemnych piosenek, ale też złych. Na początku ma być podtytuł z kolorem w tle i lista dobrych piosenek, następnie polecenie by wcisnąć dowolny klawisz. Wtedy ma pojawić się zmiana tytułu okna na "Lista muzyki", a później w innym kolorze i z nowym podtytułem kolejna lista.

Wprowadzenie do zmiemnych


Pamiętasz czym jest zmienna? Jeżeli nie, to zobacz wcześniejszą lekcję z pojęciami. Zmienna posłuży do zbierania informacji, czyli takiego notesu. Komputer będzie prosił o podanie imienia, wieku czy też innych danych. Później jak inteligentna maszyna się z Tobą przywita - ciekawe, czyż nie?

Teraz zapraszam do części V. Jeżeli czegoś tutaj nie rozumiesz, to chętnie odpowiem na wszelkie pytania.

Spodobało Ci się? Kliknij w reklamę lub do mnie napisz!

1 komentarz:

  1. Krzysztof Baranowski26 października 2019 15:22

    Ja akurat programistą nie jestem, ale z tego co mi wiadomo to tego typu rzeczy to absolutna podstawa jeżeli chcemy pisać programy i programować. Mi bardzo spodobało się rozwiązanie typu sap successfactors gdzie wiem, że dzięki programom działającym bezpośrednio w chmurze mam możliwość używania ich z każdego miejsca i o każdym czasie.

    OdpowiedzUsuń

Witaj na mrafpl.blogspot.com. Zachęcam Cię do śledzenia najnowszych treści na temat gier Wargaming.net!