Wracając do Kursu dla zupełnie początkujących, znamy już podstawy podstaw. Teraz idziemy o krok dalej i kontynuujemy instrukcje warunkowe. Pamiętasz co to jest takowa instrukcja? Wykonywanie czynności pod danym warunkiem (np. nie idę do szkoły ponieważ jest niedziela - znajdź tutaj warunek). W tej części zaprezentuję nieskończoność, skoki i inne ciekawostki!
Dobrze, a czym jest skok bądź też instrukcja skoku? Jak nazwa sama wskazuje to instrukcja, która przenosi nas w inną część kodu. Dzięki niej w danej części kodu możemy przenieść się wstecz bądź przejść dalej. Prosty przykład:
A: głodny
B: Ja
C: .
D: jestem
Takie mamy dane, ale logicznie będzie to wyglądało w kolejności B > D > A > C. Więc trzeba to tak zaprogramować by nasz program robił odpowiednie skoki.
Najpierw napiszemy program, który będzie automatycznie robił skok o jeden do przodu otrzymania pewnej wartości, którą sami określimy.
z = 1
poczatek:
TextWindow.WriteLine(z)
z = z + 1
If (z <= 10) Then
Goto poczatek
EndIf
Efekt będzie następujący:
Program robi skoki o jeden, aż do 10
Czas na omówienie kodu.
- Tworzymy nową zmienną o nazwie "z" (od "zmienna")
- Tworzymy etykietę (z angielskiego Label), czyli taki identyfikator do którego można się odwoływać, czyli nasze literki z przykładu,
- Następnie jest wyświetlenie zmiennej "z",
- Kolejne polecenie to z = z + 1, czyli zmienna jest równa zmiennej powiększonej o jeden, jako że na początku przypisaliśmy wartość z = 1, to następnie będzie 2, 3 ... 10 ... n. To działa na zasadzie mam 1zł, dodam kolejną złotówkę to mam 2zł, potem kolejna to 3zł, wciąż zapamiętujemy wcześniejszą wartość czyli tutaj 2zł, w skrócie to odwołujemy się do ostatniej znanej nam wartości.
- Na końcu mamy warunek If {jeżeli} (z <= 10) {z jest mniejsze lub równe 10} Then {wtedy} Goto poczatek {idź do poczatek} EndIf {zakończ instrukcję warunkową}. Czyli mamy niemalże pętlę, program wykonuje się, aż warunek zostanie spełniony. W tym przypadku warto zauważyć, że dałem "<=", czemu jest tam znak równości? Przekonaj się sam. Podpowiedź: matematyka.
Nieskończoność
W tej części przekonasz się czym jest nieskończoność. Według Wikipedii® to:
byt nieograniczony (w sensie wielkości bądź ilości)Tak więc program będzie wykonywał coś bez końca, niemalże jak Syzyf wnosił kamień...
Link do artykułu
Aby program wypisywał wszystkie liczby jedna po drugiej trzeba uprościć poprzedni kod:
z = 1A efektem będzie coś takiego:
poczatek:
TextWindow.WriteLine(z)
z = z + 1
Goto poczatek
I tak w nieskończoność...
Teraz powiem nieskromnie... Wiecie czemu mój kurs jest wyjątkowy? Bo pisze go zwykły użytkownik, nie żaden profesjonalista, a zwykły człowiek! I wiecie czemu jeszcze? Bo od czasu do czasu przedstawię polecenia, których nigdzie nie znajdziesz w internecie, w żadnym kursie!
Przykład? Zobacz... 51707... Chwilę później ponad 100000... Jak zwolnić taką operację, co zrobić by program wypisywał wolniej owe liczby?
Trzeba skorzystać z polecenia:
Program.Delay(ms)
Gdzie "ms" to czas podany w milisekundach. Dla przykładu dajmy 500 co równa się 0.5s (pół sekundy).
z = 1Otrzymamy wtedy wynik każdego skoku z pół sekundowym opóźnieniem:
poczatek:
TextWindow.WriteLine(z)
z = z + 1
Program.Delay(500)
Goto poczatek
Każdy skok będzie co pół sekundy
Na zakończenie tej części dostaniesz jeszcze jedno zadanie by sobie poćwiczyć:
Wykonaj program co będzie Cię prosił bez końca o podanie dwóch składników które zsumuje, wypluwa wtedy wynik, a potem ponownie Cię prosi o podanie kolejnych składników i tak w nieskończoność.
Powodzenia młodszy programisto! Zapraszam do kolejnej części mojego kursu, który pojawi się tuż tuż. Jak widać, druga część była krótka, ale bardzo ważna.
Spodobało Ci się? Kliknij w reklamę lub do mnie napisz!
0 komentarze:
Prześlij komentarz
Witaj na mrafpl.blogspot.com. Zachęcam Cię do śledzenia najnowszych treści na temat gier Wargaming.net!